Er du redd for Corona?

«Er du redd for Corona?»

Spørsmålet tikket inn på Instagram.  Med et oppfølgingsspørsmål, som jeg skal komme tilbake til. Først, er jeg redd for Corona?

Ja, jeg er redd for Corona.  Jeg lyver hvis jeg sier jeg ikke er redd, for jeg er redd.

Jeg er redd for at generasjonen over oss skal bli syke. Jeg er redd for at de grupperingene som kanskje minst evner å forstå alvoret i situasjonen vil spre smitten til dem som er mest utsatte.

Jeg er redd for de store samfunnsmessige konsekvensene vi nå kanskje bare ser starten av. Jeg er redd for at de som trenger hjelp for andre sykdommer nå ikke skal få den hjelpen de trenger når de trenger den. For kreftbehadlinger som blir utsatt. For andre helsetilbud som nå er stengt. For medisinlagre som går tomme. For smitte- og verneutstyr som ikke er på plass.  For beredskap som viste seg å ikke være bygget opp i det vi trengte den.

Jeg er redd folk som trenger akutt hjelp ikke skal få det, fordi andre opptar nødnummerne med samtaler som slettes ikke har noe på en nødtelefon å gjøre. Spørsmål om Corona kan rettes til Folkehelseinstituttes informasjonstelefon på nummer 815 55 015.

Jeg er redd for den psykiske helsen til mange av dem som nå sitter hjemme og har det vanskelig alene. Jeg er redd for de barna som lever i voldsutsatte hjem, og der barnehager og skoler nå er stengt – samtidig som stresset i hjemmet sannsynligvis er økt. Jeg er redd vi vil se flere suicid i kjølvannet av de voldsomme økonomiske konsekvensene dette får for så mange. Og mere til.

Rent personlig er jeg aller først redd for vår egen flytteprosess. Vi skal flytte nå den neste uka, og skal etter planen ha flyttet fra Bekkestua til Skien til 1.april. Tidenes dårligste timing! Jeg hadde for lenge siden spurt mange venner om hjelp disse neste to ukene, og hadde en god plan. Nå er jeg plutselig helt alene, med en toåring og et kjempestort flyttelass. Med stengte barnehager er det å rydde og pakke mildt sagt en utfordring, og de som skulle komme med både pakkehjelp og tilhengere sitter nå selv hjemme. Det er for oss en stor bekymring, som jeg ikke vet hvordan vi skal løse. Raskt!

Så ja, jeg er redd for Corona. Samtidig vil jeg ikke bruke store deler av dagene mine på å gå rundt å være redd, for engstelse endrer jo ingen ting. Og akkurat nå, i øyeblikket, er jo så mye egentlig helt normalt for mange av oss. Derfor har jeg laget meg noen kjøreregler for meg selv.

Jeg kjente ikke den som stilte spørsmålet, og var dermed usikker på bakgrunnen for spørsmålet. Så da skrev jeg tilbake:

«Hva gjør at du spør om det?»

Svaret kom raskt: «Siden du er psykolog, og om du kanskje har tips for oss som føler litt klaus.»

Ja, det har jeg. Eller…i det minste kan jeg si hvilke regler jeg har laget for meg selv:

  • Se mindre på nyheter. Etter å ha sittet klistret til nyhetssendingene i flere dager bestemte jeg meg for å se mindre på nyhetene. Vi lever i en situasjon der jeg tenker det er viktig å være oppdatert, men ikke nødvendigvis hver time. Så nå forsøker jeg å se nyheter 2-3 ganger per dag. På morgenen, eventuelt en gang på ettermiddagen og en av nyhetssendingene på kvelden. Det er nok. (For øvrig forsøker jeg å helt unnlate å lese nyheter hos Dagbladet på nett, fordi jeg opplever dem som en absolutt versting når det gjelder å ønske om å tjene på klikk basert på folks frykt i denne situasjonen.)
  • Flytt fokus. Her i huset slås f.eks tv over på noe helt annet (eller den slås av). Gjerne ser jeg nå noe jeg til daglig ikke hadde sett på. Så de siste dagene har jeg hatt på både «Farmen kjendis», «Jan Thomas søker kjæreste» og «90 days to wed». Ok, sistnevnte program så jeg på fra før av. Jeg elsker det. Hehe! Også ser vi altså på et nesten ubegrenset antall episoder av «Peppa Gris». Det finnes jo nå også massevis av livestreamet kultur på Facebook det går an å få med seg – alt fra museomvisninger til konserter og standup.
  • Fokuser på normalitet. Vi forsøker å rusle oss en tur ut hver dag. Her vi bor er vi  veldig heldige med været for tida. Ute virker det meste helt normalt. Det er normalt. Fuglene synger som vanlig, folk er på joggetur, biler kjører forbi og i dag…ja, i dag så vi  helt ekte maur -til stor begeistring for vesla. I går fant vi en kongle – en skatt av en kongle, og vi fant en krokete tre lille A kunne klatre i. Hun elsker å klatre. Deilig normalitet.
  • Snakk med folk. Vi er jo en liten familie på bare to personer, og det merkes godt nå. Det er sårbart. Vi blir lett slitne og gretne – i sær med en mamma som har hodet fullt av flyttefloka. Så vi snakker derfor med folk per video – hver dag. Vi ringer hit og dit med Facetime sammen, og lille A synes det er stor stas. Hun spør gjerne selv om vi ikke kan ringe noen. Selv bruker jeg appen Marco Polo daglig med noen gode venner. At vi er isolert hjemme gjør det ekstra viktig å jobbe aktivt med å ikke være isolert mentalt. Har du ikke noen kjente å ringe til finnes det flere hjelpetelefoner. F.eks finnes nå Foreldresupport, døgnåpen alarmtelefon for barn og unge eller Mental Helse.
  • Fokuser på alle de fine folka. Altså, nå kommer det gode i mange mennesker virkelig frem. Det er opprettet masse lokale hjelpegrupper på nett, og folk hjelper kjente og ukjente på en måte vi ellers ikke ser. Det er så fint å være vitne til!

Så det er mine fem små tips. Hva gjør du for å holde deg og dine flytende i disse dagers unntakstilstand?

Og du…gode tips om hvordan vi kan komme oss gjennom denne flytteprosessen alene, ja det mottas også med takk.

Og til slutt, noen ord av Kitty O´Mera som jeg synes er så vakre, og veldig passende akkurat nå:

1 kommentar

  1. Ja jeg er redd for Korona, da jeg har en kronisk sykdom som gjør meg utsatt. Og ja jeg er redd for hva dette gjør med folk, arbeidsplasser og økonomi etterhvert. Hva venter oss i andre enden? Når dette er over. Hvor mange har gått konkurs, hvor mange har mistet jobben og hvor stor blir jobben for å komme dit vi var før Korona. Om vi kommer dit igjen. Håper så inderlig tiltakene til nå har virket Lykke til med flytting Tina og prinsesse A. Har dessverre ingen gode råd eller tips til dere ang flytting i disse tider.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *